تفاوت پرینتر لیزری با جوهرافشان
تاریخ : یک شنبه 2 مهر 1402
نویسنده : javid

تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال می خواهید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و هر محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. گستردگی استفاده از آنها به حدی است که گاهی می توان چندین نوع چاپگر را حتی در یک موسسه یا سازمان خاص مانند انتشارات یا دفاتر نشر روزنامه و غیره مشاهده کرد. مهم ترین پرینترهای موجود در بازار که بسیار مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه و بررسی تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

مطمئناً تفاوت های زیادی بین چاپگرهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی وجود دارد. اگرچه هر دو چاپگر مسئول چاپ هستند، اما از نظر عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب متفاوت هستند. سوال اینجاست که چه عواملی این دو پرینتر را متمایز می کند؟ پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولا قیمت مناسبی دارند و از نظر ظاهری جمع و جور هستند.

می توان از آنها برای چاپ متون و همچنین تصاویر رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما ابتدا به خاطر داشته باشید که این نوع چاپگرها ممکن است مقرون به صرفه باشند، اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها بالاست.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری نیز دستگاه چاپ هستند. با این تفاوت که روش چاپ کاملا متفاوتی نسبت به پرینترهای جوهرافشان دارند. در واقع این نوع چاپگر اطلاعات دریافتی از کامپیوتر یا لپ تاپ را با کمک اسکنر لیزری به برگه های کاغذ و کاست های خالی منتقل می کند.

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر از ماده پودر مانندی به نام تونر استفاده می کنند. پودری است که به کمک اسکن لیزری و الکتریسیته ساکن روی کاغذ کشیده می شود و اسناد مورد نظر را روی آن چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان مدلهای مشابه دارند. اما به همان نسبت، هزینه نگهداری کمتر و سرعت چاپ بالاتری دارند. بنابراین از نظر اکتساب اقتصادی تر به نظر می رسند.

آیا از چاپگر استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده می کنید؟ بسیاری از افراد چاپگرهای جوهرافشان را برای خرید انتخاب می کنند. با این حال، بزرگترین مشکل این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما به نظر می رسد برای کسانی که از چاپگر خود کم استفاده می کنند، انتخاب بهتری باشد.

پرینترهای لیزری دارای تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری خود استفاده نکنید، تونر بر خلاف جوهر خشک نمی شود.

با این حال، مهمترین چیز این است که شما از چاپگر برای نیازهای خود استفاده کنید. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ تصاویر رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگر جوهر افشان به خوبی کار می کند. اگر از چاپگر استفاده می کنید، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، انتخاب چاپگر لیزری تک رنگ را فراموش نکنید.

چاپگر تک رنگ چیست؟

بدون شک نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید، بنابراین ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این چاپگرها نوع خاصی از چاپگر هستند یا پرینترهای لیزری یا جوهرافشان محسوب می شوند.

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

شما می توانید چاپگر سیاه و سفید را در دو مدل جوهر افشان و لیزری از برندهای مختلف خریداری کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

بر خلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها حاوی تونر یا جوهر رنگی هستند و همیشه گزینه خوبی برای چاپ عکس و تصاویر هستند. مانند تمام پرینترهای دیجیتال، شما می توانید این نوع چاپگر را در دو مدل جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

با این حال چاپگرهای لیزری و جوهرافشان فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد. با دانستن این تفاوت ها، کاربران یکی از این چاپگرها را بنا به نیاز خود انتخاب می کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر می توان ذکر کرد، فناوری عملکرد آنهاست. چاپگرهای جوهرافشان جوهر را از طریق یک نازل مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از نازل های میکروسکوپی عبور می کند و متن یا عکس را چاپ می کند.

پرینترهای لیزری اما از تونر استفاده می کنند که نوعی پودر است. پودر تونر دارای ذرات بسیار ریز است. این ذرات به دستگاه می چسبند و سپس توسط غلتک های ذوب شده و به کاغذ می چسبند.

نکته مهم: یکی از بزرگترین مشکلات پرینترهای جوهرافشان مربوط به تکنیک پاشش جوهر است. برخی افراد معتقدند جوهر روی کاغذ خیلی دیر خشک می شود و مستعد لکه شدن است.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند پرینترهای HP و Canon مجهز به سیستم تنظیم جوهر هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

ضمناً کیفیت تهیه کاغذهای مخصوص چاپ نیز افزایش چشمگیری داشته است که در نتیجه احتمال بازگشت رنگ کمتر می باشد.

وضوح چاپگر و پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح یا وضوح چاپ نشان دهنده کیفیت چاپ است. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود. بنابراین، هر چه تعداد نقاط در هر اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین وضوح چاپ را دارند.

شاید تا چند سال پیش این باور کاملا درست بود، اما به لطف پیشرفت های تکنولوژی، اکنون برند HP چاپگرهای لیزری بسیار خوبی تولید کرده است که اگرچه لیزری هستند، اما وضوح چاپ بسیار بالایی دارند، حتی به اندازه پرینترهای جوهرافشان.

حداکثر وضوح چاپ 1200 نقطه در اینچ در 1200 نقطه در اینچ است. بنابراین هنگام خرید یکی از این چاپگرها به شماره مجوز چاپ توجه کنید.

سرعت چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر لیزری: این نوع چاپگر مخصوص مشاغلی است که روزانه به حجم بالایی از چاپ نیاز دارند. بنابراین سرعت چاپ آن بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگر 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگرهای جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ پایینی دارند و به دلیل سرعت پایین اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

حجم چاپ ماهانه با چاپگر لیزری و جوهرافشان

پرینترها قطعا قطعات داخلی دارند که اگر بیشتر از حد معمول از آنها استفاده کنید خراب می شوند. شرکت های تولید کننده چاپگر میزان بهینه کارکرد ماهانه پرینترهای خود را نشان می دهند.

معمولا چاپگرهای HP یا Canon، لیزری یا جوهرافشان قابلیت چاپ حجم زیاد در ماه را دارند.

البته وجود کارتریج های باکیفیت و با ظرفیت بالا نیز در میزان چاپ ماهانه نقش زیادی دارد. پرینترهای جوهر افشان سنگین می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج های جوهر معمولاً بزرگتر هستند. انتظار می رود که چاپگر لیزری حدود 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: به واحد درام توجه کنید. علاوه بر تونر، واحدهای درام برای حجم چاپ ماهانه نیز موثر هستند. هر دو واحد تونر و درام مواد مصرفی هستند. چاپگرهای جوهرافشان فقط به یک مخزن جوهر نیاز دارند، در حالی که چاپگرهای لیزری به تونر و یک واحد درام نیاز دارند.

واحد درام پودر تونر را به کاغذ منتقل می کند. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید، بررسی کنید که آیا به یک واحد درام جدید نیاز دارید یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به نحو احسن استفاده می کنید، ممکن است پس از 3 تا 4 بار شارژ کارتریج تونر، تنها به یک واحد درام نیاز داشته باشید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر چاپگر مزایا و معایب خاص خود را دارد. هر یک از آنها برای برخی از کاربران کار می کند و برای برخی دیگر بسته به استفاده آنها کار نمی کند. مطمئناً دانستن مزایا و معایب هر یک به ما درک عمیق تری از کار آنها می دهد. در زیر برخی از مزایا و معایب اصلی این دو پرینتر را توضیح داده ایم.

مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که کوچک و سبک بوده و برای استفاده در محیط خانه یا مشاغل کوچک مناسب باشند.

چاپ اسناد و عکس های رنگی با کیفیت بالا.

ارزان تر از پرینترهای لیزری است.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذ را دارند.

بسته های جوهرافشان هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی، هزینه جوهر، مراقبت و نگهداری بالا است.

عملکرد آن کندتر از پرینتر لیزری است.

دارای چرخه کاری ماهانه است

جوهر را می توان کشید و روی کاغذ پخش کرد.

کارتریج ها را نمی توان بدون جوهر در دست پر کرد.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر داخل کارتریج به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

خیلی سریع تایپ می کنند.

قابلیت چاپ با حجم و وضوح بالا را دارند.

آنها چرخه کاری ماهانه طولانی تری دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، تونر خشک نمی شود و بسیار بادوام است.

هزینه تعمیر و نگهداری معقول است.

Hasara برای چاپگر لیزری

مشکل در چاپ عکس ها و تصاویر رنگی پیچیده.

در مقایسه با چاپگرهای کارت، بزرگتر و سنگین تر است.

به نوع کاغذ حساس هستند و برخلاف پرینترهای جوهرافشان توانایی چاپ از روی هر کاغذی را ندارند.

قیمت اولیه خرید آن بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.

نتیجه

اینکه کدام چاپگر را می خرید و استفاده می کنید کاملاً به استفاده شما بستگی دارد. به عنوان مثال، چند بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه چیزی از آن استفاده می کنید. اما قبل از انتخاب، هزینه نگهداری و تعمیر، قیمت فعلی چاپگر و برند آن را بررسی کنید و چاپگر مورد نظر را با توجه به خواسته و نیاز خود انتخاب کنید. این نکات می تواند برای شما بسیار مفید باشد و به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

ادامه مطلب: https://avafarhang.com/laser-printer-vs-inkjet-printer/




|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید